onsdag 16 maj 2012

LCHF Köttfärssås med vitkålsspagetti

Ja, alltså, det skulle bli piroger från början, men det gick iiinte riktigt som jag hade tänkt mig. Efter några försök så ansåg jag mig besegrad och bestämde mig för att göra ett alternativ till spagetti istället. Det blev två ynka piroger men efter att jag ätit upp den ena till lunch insåg jag att det nog inte var så dumt som jag tyckte från början! Helt klart värt en modefiering på receptet och ett försök till =P Men fick till en grym köttfärssås iaf! Haha! För er som behöver inspiration så slänger jag upp ett ungefärligt recept på köttfärssåsen nedan.

Köttfärssås
800 gr köttfärs
3 vitlöksklyftor
Krossade tomater
Tomatpuré
Kryddor (t.ex. svartpeppar, oregano, salt, paprikapulver)
Man kan även ha i lök och champinjoner om man vill det =)

Bryn färsen i smör och rör med en trägaffel så den grynar sig.
(Skala och hacka löken och låt den fräsa med färsen. )
Tillsätt de övriga ingredienserna och låt koka/sjuda utan lock 20-30 min.

Vitkålsspagetti
Ca 500 g strimlad vitkål
2 msk vatten
Salt
Svartpeppar

Skär vitkålen i långa, smala strimlor och stek dem i smör på låg värme. Krydda och tillsätt 2 msk vatten. Lägg på lock och låt eftersteka i ca 10 min. De ska inte vara helt mjuka.

Tadaaa! Najs va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar