torsdag 19 april 2012

LCHF recept

Lovade Gabriella att dela med mig av min grymma LCHF-lasagne som jag gjorde häromdagen! Den blev faktiskt sjuuukt god! Så här kommer det =)


Lasagne:
Börja med köttfärsen, gör sedan plattor och sist såsen. Varva plattor, köttfärs, sås i en stor form. Toppa med riven ost och oregano. Grädda 20-25 min på 225 grader

Lasagneplattor:
  • 4 ägg
  • 100 g färskost
  • 0,5 dl fiberhusk
Vispa äggen poröst. Lägg i ost och fiberhusk och vispa tills det blandar sig. Bred ut på bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper över. Tryck ut med händerna eller kavel så det täcker en plåt. Grädda 12 min på 150 grader. Ta ut och skär i bitar

Sås:
  • 2 dl creme fraich
  • 1 dl grädde
  • 1 dl riven ost
  • salt
  • peppar
Koka upp grädde och creme fraich. Krydda och lägg i osten. Rör om tills den smälter
Köttfärsås:
  • 1 kg köttfärs
  • 1 stor el 2 små gul lök
  • 1 riven morot
  • 1 burk krossade tomater
  • 3 msk tomatpure
  • 2 tsk dijonsenap
  • 2 tsk sambal oelek
  • paprikapulver
  • salt
  • peppar
Stek köttfärs och finhackad lök. Häll på resterande av ingredienserna. Låt puttra 20 min el längre
Topping:
  • 3 dl riven ost
  • oregano
Jag gjorde lite justeringar, tex så tog jag bort Sambal Oeleken eftersom min mage inte riktigt klarar av stark mat, men annars så tror jag att jag följde detta recept rätt så bra! Har själv snott det från http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/03/26/lasagne-lchf/ om nån vill kolla in det där! Enjoy!

Här är min precis när jag lyft ur den från ugnen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar