söndag 12 maj 2013

Mitt recept på kÅldolmar

I typ alla vägskäl så väljer jag min egen väg. Finns inte den vägen som passar mig så gör jag en egen. Helt enkelt. Så även när det gäller matlaging. Vi kan ju göra klart på en gång att det inte är min starka sida. Jag har typ aldrig behövt laga mat. Å jag tycker väl i ärlighetens namn att det är sådär kul att laga mat till mig själv. Jävligt tråkigt faktiskt. Men, det är ju ett nödvändigt ont å nån gång ska man ju lära sig!

Så! Jag har kommit upp med ett koncept som funkar asbra! Gör massa mat på en gång å ät samma mat tills det tar slut! Haha! Så idag blev det kåldolmar. Fast inte de gamla hederliga förstås. Massor med kolisar i å det vill jag ju såklart inte ha ;) Men jag kan ju såklart inte göra kåldolmar. Hittade dock lite LCHF-recept å gjorde en egen variant! Inget äckligt ris, ingen grädde, inget smör. Fan va folk ska peta i smör överallt! Blä... Så här blev det iaf:

Kåldolmar 4 port
  • 1 st vitkålshuvud
  • ½ blomkålshuvud
  • 100 kokosfett
  • 400 gram blandfärs (nöt/fläsk)
  • 1 st purjolök
  • 1 liten cremefrach
  • salt
  • peppar
Skär ur roten ur vitkålshuvudet och lägg det i kokande saltat vatten. Koka tills bladen blir mjuka och går att ta loss. Ta loss ca 8 blad. Riv blomkålet på ett rivjärn så det blir till ris, stek i kokosfett, salta och peppra. Ställ riset åt sidan. Strimla purjon och fräs ihop med färsen. Salta och peppra. Häll i creme frach och riset. Smaka av med salt och peppar.
Skär bort den hårda "bladnerven". Lägg en rågad matsked av färsblandningen på bladet och vik in sidorna först och rulla sen ihop till ett paket. Bryn ovansidan i smör. Lägg sedan kåldolmarna i en smörad ugnsform med skarven neråt. Toppa med en klick kokosfett. Ställ in i ugnen på 225 grader i 25minuter. Ös några gånger under tiden. Servera med lingon.

I ursprungsreceptet skulle man dels även ha i 2 ägg, men det missade jag. Om man vill ha i det så ska de i samtidigt som man drar ihop riset med färsen. Om man nu promt måste ha i de där jävla äggen (ja, jag grämer mig lite att jag missade en fin proteinkälla...). Aja, gör som ni vill med äggen ;)

Kan tillägga att jag precis insåg att "Kåldolmar" stavas med å och inte med o i början. Har just suttit å ändrat. Sämst. Jag har heller ingen aning om hur Cremefrach stavas. Fuck it, ni fattar vad jag menar.

Annie: Om du läser det här så e jag säker på att du kan byta ut färsen mot typ... Nåt vegetariskt. Typ... Äh, jag har ingen aning, köttoman som jag är ;)


Jag är säker på att Willys köper in genmanipulerade vitkålshuvuden...
Seriöst! Den här ligger i en WOKPANNA!
 

Här e de små liven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar