onsdag 31 oktober 2012

Civilkurage kallas det, idiot!

Jaa, efter en kaosdag på jobbet med lite lätt bittra möten på vissa ställen så sätter man sig äntligen på tåget hem. Trött, sliten och ont i kroppen. En ynka station hann vi, sen stannade tåget. Såg massa blåljus som kom farande på vägen bredvid. Det fladdrade förbi en tanke i en sekund om att det kanske va därför vi stod still. Slog bort tanken och väntade. Efter ett tag kom det såklart en polis gående i vagnen. De letade igenom hela tåget. Såklart...

När vi stått still i ca 25 min så rullade tåget som avgick efter oss in på stationen. De ropar ut att det tåget jag satt på bra skulle gå till TC. Strunt samma tänkte jag, ska ju inte längre än så! Så jag bytte inte. Det skulle jag ha gjort... Mitt tåg fick vänta medans det andra fick åka. Såklaaaart!

Väl på väg inser jag att vi är så pass försenade att jag kommer missa träningen. Kliver av i Älvsjö för att byta tåg. Men vad skådar mitt öga?! Nynäshamntågen är OCKSÅ försenade! SÅKLAAART!

Väl på tåget lyckas jag sätta mig precis vid en galen snubbe som börjar skrika på en annan snubbe eftersom "han är ett jävla socfall som snor mina jävla pengar!". Där dog dagens tålamod. Reste mig upp, tog min väska och stannade precis framför idioten.

- Kära idiotiska du. En sak ska jag säga innan jag går å sätter mig någon annan stans. Du är en idiot och skriker ut dina förutfattade meningar så att ALLA på det här tåget får lida. Jag betalar 800 kr i månaden för att få åka tåg. LÅT MIG FÅ LITE LUGN OCH RO OCH SLUTA STJÄLA ANDRAS TID OCH TÅLAMOD!

Sen gick jag. Det blev tyst på tåget. Sen kom killen som idioten gapat på fram till mig. Han berättar att han levt ett hårt liv med droger och tungt missbruk. Han har dock tagit sig bort från allt sånt skit och varit ren i 10 år. Han har haft svårt att bli accepterad i samhället och möts ofta av liknande människor som idioten längre bort i vagnen. Han har levt med förakt, elaka kommentarer och dömande blickar. Under 10 års tid är INGEN som gjort något liknande som det jag just gjorde. Han har tårar i ögonen när han till slut tackar mig och går av tåget. I sista sekunden ropar han:

- Idag har jag en egen lägenhet och har fått jobb som elektriker!

Dörrarna stängs och han vinkar. Jag vinkar tillbaka. Världen är bra jävla sjuk ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar