onsdag 12 september 2012

Va i helvete?!

Ramlade över den här texten igår å visste inte riktigt hur jag skulle reagera. Skämtar dom eller? Blev tvungen att kopiera texten så att fler kan få läsa och ta del av det! Hela detta inlägg har jag lånat från: www.budokampsport.se/blogg/jonathan-broberg

“Gästblogg: Nils Widlund om dopinggruppoolen och vistelserapportering"

Publicerat 2012-09-11 av Jonathan Broberg
Det händer inte ofta men denna gång lånar jag ut bloggen till vår Nils Widlund, som har ett ämne att diskutera där han har lite mer kunskaper än mig själv. Ett viktigt ämne som verkligen kräver sin förståelse. Så här är således Nils Widlund och Jonathan Broberg collabo…



Hej, detta är Nils ”Honeybadger” Widlund som har kidnappat Brobergs blogg.
Jag är med i landslaget i Kickboxning och i Wushu och blev för ett par månader sedan uttagen till Riksidrottsförbundets dopingkontrollpool.
Alla kanske inte är så insatta i vad de innebär att vara med i dopingkontrollpoolen. I broschyren jag fick av RF så skrev de lite vackert om att jag skulle vara stolt över att ha kommit med då jag är den yttersta eliten i min sport och att jag nu kunde bevisa att jag var en ren utövare.
Egentligen innebär hela grejen med dopingkontrollpoolen att jag får rapportera vart jag är hela tiden. Representanter från antidopinggruppen ska kunna söka upp mig vilken dag som helst och testa mig. Vad jag har förstått så är syftet mycket till för att stoppa utövare att dopa sig under sina uppbyggnadsperioder då de annars kan ta otillåtna preparat för att sedan sluta ta det i rätt tid så det inte syns i samband med dopingtester vid tävling.
Jag tycker det är kanon att de tänker så och vill göra nånting åt det. Men själva sättet det gör det på är väldigt osmidigt och det blir som en fotboja för oss utövare.
Jag får rapportera in i ETT års tid vart jag sover VARJE natt, vart och när jag tränar regelbundet. Vart och när jag ska tävla. Sist men inte minst; vart och när jag är under en timme, varje dag, i ett år framåt.
Eftersom enda fasta tiden jag har varje dag är på jobbet så tänkte jag först välja det som en-timmes-slot. Men sen kom jag på att det inte är så snyggt att de kommer in på mitt kontor och att jag ska stå och pissa med öppen dörr med kontrollanter framför kunder och kollegor.

Jag tänkte då göra det enkelt och rapportera en timme på natten så kan de komma och väcka mig hemma och be mig göra prover.
Men tidigaste tiden man kan välja är 06.00-07.00.
Ofta åker jag hemifrån 06.40 för att träna och frågade då RF/antidopinggruppen om de kan komma mellan 06.00-06.40.
Jag pratade med dom idag och undrade om de inte kunde göra en notering om det, så jag inte hann åka iväg till träning.
Det blev ett nej. Jag måste vara där under hela timmen ifall de får för sig att dyka upp 06.55.
Jag frågade om de inte kunde vara lite flexibla och förstå min situation och frågade vad det gör för skillnad om de kommer och testar mig 06.20 eller 06.50?
Men rakt nej blev det.
Tack för att ni sabbar min planering, min träning och kanske framtida medaljer för att ni är så oflexibla.
Hur som helst, det är bara att gilla läget. Även fast jag är en idrottare som alltid pissat rent vid dopingtester så är det inget fritt val det här. Tackar jag nej till att vara med i detta blir jag avstängd. Men det känns lite som en käftsmäll att få en fotboja/villkorlig dom över sig när man egentligen bara krigar för att vinna SM/VM/EM och egentligen bara går back ekonomiskt på det. Jag gör detta som en hobby, som dock kostar mig otroligt mycket blod, svett, tårar och pengar.
Nu ska jag dessutom sitta och skriva i ett formulär via nätet vart jag kommer vara på en lördag om två månader och var jag ska sova på en fredag i december.
De borde ta hänsyn till att jag redan har ett heltidsjobb men trots det tränar två pass om dagen och att jag inte egentligen har tid med sån här idioti att rapportera vart jag är hela tiden. Kan ni inte va lite flexibla och förstående? Kom och testa mig mellan 0600-0640 om ni inte kan komma på natten. Eller varför inte ändra hela systemet och skriv avtal om ni kan ringa när som helst på dygnet när ni vill testa mig så lovar jag att direkt åka in och göra alla prover?
Finns så många smärtfria lösningar.
Jag fick även rapportera på min semester på Rivieran en timme om dagen vart jag skulle vara någonstans. De sa att de kunde skicka representanter från Frankrike på mig. Snacka om att känna sig jagad och skyldig!
Syftet: jag förstår helt klart och tycker det är otroligt bra att ni tar tag i det.
Systemet ni gör det på: skjut mig
!
Dock vill jag inte på något sätt kasta skit på vårt kära Budo & Kampsportsförbund.
De har varit otroligt stöttande i denna process. De som sitter i vårt förbund är helt fantastiska.
De jobbar FÖR oss och inte EMOT oss som man kan känna att andra olika förbund gör.
Om RF & Antidopinggruppen kunde gå en kurs hos kansliet på Ölandsgatan 42 så kanske de skulle lägga ner paragrafryttarstilen och samarbeta med oss utövare och hitta lösningar för att få det här att fungera så smärtfritt som möjligt.
Budo & Kampsportsförbundet: Ni får årets ros.
RF/Antidopinggruppen: Ni får årets lowkick.
Jag gillar som sagt inte denna ”management by fear”- taktik som antidopinggruppen kör med.
Det känns redan nu som att jag är en brottsling som har en övervakare.
De borde hylla mig och stötta mig för att jag vunnit 8 SM guld och vunnit stora internationella tävlingar.
Inte sätta massa käppar i hjulet och göra vardagen komplicerad för mig.
Tro mig, jag har redan problem med att få ihop dagarna för att kunna komma i form till stora tävlingar.

Det kanske hade varit bättre för mig, för egen del, att bara hålla käften om vad jag tycker.
Nu kanske man får svårare att få stöd och hjälp av RF för att man inte snällt rättat sig i ledet.
Men jag måste säga exakt vad jag tycker. De måste bli mer flexibla och förändra deras arbetssätt. Jag kommer få genomlida det här året med ständig rapportering och känna mig som en fånge men till framtida idrottsmän som blir uttagna i dopingpoolen så hoppas jag att det underlättas.
Tack för mig!

//Honeybadger fångad i en bur “

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar