lördag 16 februari 2013

Att matcha eller att inte matcha...

Det finns några saker jag stör mig på ang träningen här nere.

1. Det finns bara ett sätt att fightas på. "Muay Thai way". Spelar ingen roll om det jag gör funkar eller inte, det är inte så man ska göra. Jag får inte köra spinning backfist, det ger ändå inga poäng. Jag får inte sparka höger-vänster-höger, det är inte så man gör. Jag får inte slå snabbt, så ska man inte göra. Jag får inte göra mer än en teknik i taget och GUD förbjude om jag sätter ihop höga och låga tekniker i samma kombination som DESSUTOM är mer en tre tekniker! THAT'S NOT MUAY THAI WAY!! Men förlåt så jävla mycket då...

2. Olika tränare har olika syn på hur tekniker skall utföras. Om jag ena dagen gör en tränare nöjd får jag skäll nästa dag av en annan tränare, trots att jag gör på exaaaakt samma sätt som dagen innan. De ska in å peta i detaljer så som just den tränaren vill att man ska göra. Samma sak med garden. Seriöst! Lär mig nåt nytt ist...

3. Många tränare har en tendens att bli kär i vissa tekniker, å då gör man bara dem. Inte de man är mindre bra på. Tex så är de galna i mina höger roundhouse, att mina höger raka är stenhårda och mina armbågar och knän. Får göra dem till ve och förbannelse. Å alla "trixtekniker" såklart. Supermanpunch är tydligen en favorit. Å snurrarmbågar. Men mina vänstersparkar suger rätt stenhårt och de blir inte direkt bättre av att jag typ aldrig får sparka dem.

Trots detta så gör jag det i sparringen ändå! Å jisses, det funkar! Att slå in en rak höger samtidigt som man trycker in en högerspark är GULD! Ingen här hinner med eller fattar vad som händer. Å förvirringen som uppstår när man sparkar tre snabba sparkar, höger-vänster-höger, är obetalbar! Jag har MITT sätt att fightas och jag vägrar tro på att det bara finns ett sätt att vinna. Om jag vill köra intensivt med massor med smattrande tekniker i följd, är inte det upp till mig då?! Jag sätter tre gånger så många tekniker jämfört med de jag sparras med, hur kan de då vara fel?!

Å vad leder då detta till? Jo, jag kör migg eget sätt, tar in allt nytt och anpassar det till min egen fightingstil. Jag gnäller lite när de ska hålla på å klaga på mina sparringknep. Jag har dock inte svårt att hitta sparringpartners eftersom många av de duktiga tjejerna här tycker det är roligt att köra med nån som inte kör klassisk muay thai rakt av. MEN! Jag får inte matcha. Så enkelt har det blivit. Om man inte gör som de säger och kör som de vill så blir det ingen match. Just nu funderar jag på nästa steg. Är det värt att lägga hela mitt sätt att fightas på hyllan bara för att få gå match här? Hur stor är den erfarenheten värd? Ska jag verkligen lära om mig och köra som de vill bara för sakens skull? Jag vete faan... Måste fundera på det ett tag till. Förslag någon?

Tillägg: Ok, ett litet förtydligande... Anledningen till att jag inte får matcha är att den tränaren jag kört mina privatlektioner med inte gillar mitt sätt att sparras. Det är inte så som han vill att jag ska sparras. Min fightingstil passar inte in på hur han vill att det ska gå till. Å idag efter att jag sparrades på min privatlektion så sa jag ifrån och det ledde till att han nu inte vill låta mig matcha. Jag anser att om jag vill göra fem tekniker i en följd så ska jag få göra det. Jag anser att om jag vill styra in min motståndare i ett hörn så ska jag få gör det. Men här får man inte säga ifrån. Här har eleven aldrig rätt. Det går inte att föra en dialog heller. Även om de fattar så vill de inte lyssna. Jag är elev, jag ska lyda. Det är så det funkar här. Jag har gjort det sen jag kom. Jag har ändrat mig beroende på vilken tränare jag kört med. Jag har tagit allt de kastat på mig. Men jag tycker inte att jag ska behöva ta hur mycket som helst. Muay Thai way or not.

1 kommentar:

  1. Det är så kul att läsa om dina framgångar samt bakslag, kul att se och höra att det går bra för dig i Thailand, har inte riktigt förstått varför du är så inne på fighting, men så länge du gillar det så, kör på bara!

    Nackdelen med att ha flera tränare är att alla har sina egna sätt att lära ut, så länge man har flera tränare så kommer de alltid att slå ner på din stil, på så sätt blir det väldigt svårt att utvecklas som person samt sin fight teknik. Inte kollat upp om du kan hålla dig till en tränare kanske två max?

    Nä, måndag och jag känner mig som en uppblåst badboll som bollas runt av 50 ivriga barn fulla med energi, ush, jag behöver sova mera, 5 minuter till bara brukar det ju heta!

    Still miss u!

    SvaraRadera