torsdag 25 april 2013

Vi måste lägga ångesten bakom oss!

Våren har äntligen kommit till Stockholm! Solen värmer våra frusna nordiska själar och våra kalla hjärtan tinar ikapp med den sista envisa snön. Vi blir glada och plötsligt så känns den långa kalla vintern otroligt långt borta. Vi ger oss själv tid att njuta och längtan till sommaren stillas en aning då vi stannar upp och ser på allt det härliga.

Men med våren kommer även "beach-hysterin". Tidning efter tidning radar upp alla mirakeldieter som ska få oss smala på tre veckor. De ger oss träningsprogram som ska ge oss vältränade armar, slanka ben och platta magar på mindre än en månad. Med våren kommer även ångesten. Vi inser plötsligt att bikinisäsongen inte är långt borta. Vi börjar avsky oss själva för att vi inte gjort något åt saken under hela den kalla vintern. Det gör mig så innerligt ledsen. Det gör så ont i min själ att se hur mina vänner fyller sig själva med ångest och inte kan njuta av något så fantastiskt som sommaren! Plötsligt ska vi bli nån supermänniska och helt lägga om våra liv och banta bort halva oss själva på två veckor.

NOT FUNKING!!

Jag tycker det är väldigt inspirerande när folk bestämmer sig för att börja träna. Jag gillar verkligen när människor inser att det är bra att äta nyttigt. Självklart! MEN! När hysterin går över till ångest pga att vi inte kan älska oss själva så tycker jag bara att det är ledsamt. Att träna ska vara roligt! Att se framsteg är fantastiskt! Men man kan göra det utan ångest. Man kan få den där kroppen man så länge längtat efter utan att må dåligt på vägen dit. Vi måste kämpa, stötta och hjälpa varandra. Vi måste älska oss själva och ge oss den bästa förutsättningen för att må bra.

Jag har också mål. Jag vill också uppnå saker med min träning. Jag kämpar hela tiden mot mig själv. För oftast så är vi våra egna värsta fiender. Men jag har lärt mig att släppa mitt eget förakt mot mig själv och fokusera på vad jag kan göra för mig själv för att komma dit jag vill. Jag letar hela tiden efter nya vägar, nya utmaningar. Ibland hittar jag något som fungerar. Ibland hittar jag något som ger mig ny inspiration och ny energi att ta mig vidare ännu ett steg. Ibland står jag still och en del gången trycker jag mig själv bakåt. Men jag har släppt ångesten.

Förut var all min träning baserad på ångest. Jag va aldrig bra nog. Jag kämpade aldrig tillräckligt hårt. Jag hatade mig själv de dagarna jag låg kvar på soffan istället för att ta mig till träningslokalen. Jag dövade all ångest med mat och socker. Det blev en fruktansvärd spiral rätt ner i ett mörkt hål. Vi får aldrig tillåta oss själva att hämna där! Vi är värda så mycket mer. Vi är värda att må bra. Vi kan alla nå det vi strävar efter. Med hårt arbete och med mycket vilja. Men snälla, låt oss lämna ångesten bakom oss. Det är dags att sluta skämmas över oss själva och bara älska oss som vi är. Det är vi värda!



Isen är borta från Rudansjön! Vååår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar